Czterokołowiec lekki – małe auto

Co to jest czterokołowiec lekki?

Czterokołowiec lekki to kat­e­go­ria pojazdu zdefin­iowana w pol­skim prawie, która odnosi się do niewiel­kich pojazdów czterokołowych, zwykle trak­towanych jako alter­natywa dla samo­chodów osobowych i moto­cykli. Według pol­s­kich przepisów, czterokołowiec lekki jest defin­iowany jako pojazd speł­ni­a­jący następu­jące kryteria:

  • Masa własna pojazdu: Nieprzekracza­jąca 350 kg (bez uwzględ­nienia masy baterii w pojaz­dach elektrycznych).
  • Pręd­kość maksy­malna: Ogranic­zona do 45 km/​h.
  • Moc sil­nika: Maksy­malna moc sil­nika nie może przekraczać 4 kW (około 5,4 KM).
  • Czterokołowce lekkie mogą być napędzane sil­nikami spali­nowymi lub elek­trycznymi. W prak­tyce, pojazdy te przy­pom­i­nają małe samo­chody i są pop­u­larne zwłaszcza wśród osób młod­szych lub starszych, które poszukują łatwego i eko­nom­icznego środka transportu.

Aby kierować czterokołow­cem lekkim w Polsce, wyma­gane jest posi­adanie prawa jazdy kat­e­gorii AM (od 14. roku życia) lub wyższej kat­e­gorii prawa jazdy.

Coraz więk­sza liczba marek wprowadza na rynek małe samo­chody speł­ni­a­jące te wyma­gania. Przykła­dem jest fran­cuska firma AIxam.

Pojazdy Aixam – czterokołowce lekkie

W Pro Kierowca kurs możesz odbyć na pojeździe Axiam widocznym na zdjęciach.

Co więcej, na tym samym pojeździe możesz odbyć egzamin!

Aixam to fran­cuski pro­du­cent pojazdów, znany głównie z pro­dukcji lek­kich czterokołow­ców, które są ide­al­nym rozwiązaniem dla osób poszuku­ją­cych miejskiego trans­portu. Firma została założona w 1983 roku i od tego czasu stała się jed­nym z lid­erów na rynku małych pojazdów. Czterokołowce lekkie tej firmy, zwane także mikrosamo­chodami, mają wiele zalet związanych z ich małymi rozmi­arami, niskim zuży­ciem paliwa oraz możli­woś­cią prowadzenia przez osoby bez prawa jazdy na samo­chody osobowe (w zależności od przepisów w danym kraju).

Czym są czterokołowce lekkie?

Czterokołowce lekkie, znane również jako micro­cars lub quadri­cy­cles, to małe pojazdy, które zazwyczaj są napędzane sil­nikiem spali­nowym lub elek­trycznym o ogranic­zonej mocy. Cechują się one niską masą własną, małymi gabary­tami oraz niską pręd­koś­cią maksy­malną. Według prawa Unii Europe­jskiej, czterokołowce lekkie to pojazdy, które speł­ni­ają następu­jące kryteria:

  • Masa pojazdu bez ładunku nie przekracza 425 kg.
  • Sil­nik ma moc maksy­mal­nie 6 kW (ok. 8 KM).
  • Pręd­kość maksy­malna nie przekracza 45 km/​h.

Oferta pojazdów Aixam

Aixam ofer­uje sze­roką gamę lek­kich czterokołow­ców, które można podzielić na dwie główne kat­e­gorie: 1. Czterokołowce lekkie (L6e) – Pojazdy, które można prowadzić w wielu kra­jach bez prawa jazdy kat­e­gorii B, zazwyczaj od 14. roku życia (po uzyska­niu prawa jazdy kat­e­gorii AM). 2. Czterokołowce ciężkie (L7e) – Pojazdy, które mają więk­szą moc i osiągi, ale wyma­gają prawa jazdy kat­e­gorii B1.

Najważniejsze mod­ele Aixam

1. Aixam City
  • Rodzaj pojazdu: Czterokołowiec lekki
  • Pręd­kość maksy­malna: 45 km/​h
  • Sil­nik: Sil­nik Diesla o pojem­ności 400 cm³ lub wer­sja elektryczna
  • Spalanie: Około 3,1 l/​100 km w wer­sji spalinowej
  • Zasięg wer­sji elek­trycznej: Do 130 km
  • Waga: Około 350 kg
  • Wymi­ary: Kom­pak­towy rozmiar (około 2,7 m długości)
  • Liczba miejsc: 2
  • Wyposaże­nie: Kli­matyza­cja (opcja), sys­tem audio, możli­wość per­son­al­iza­cji wnętrza
2. Aixam Crossline
  • Rodzaj pojazdu: Czterokołowiec lekki
  • Pręd­kość maksy­malna: 45 km/​h
  • Sil­nik: Sil­nik Diesla o pojem­ności 400 cm³ lub wer­sja elektryczna
  • Spalanie: Około 3,1 l/​100 km
  • Waga: Około 425 kg
  • Wymi­ary: Więk­szy od mod­elu City, o dłu­gości ok. 3 m
  • Liczba miejsc: 2 lub 4 (w zależności od wersji)
  • Wyposaże­nie: Wer­sje bardziej przys­tosowane do jazdy poza miastem, z wyższym zaw­iesze­niem i bardziej wytrzy­małą konstrukcją
3. Aixam Coupé
  • Rodzaj pojazdu: Czterokołowiec lekki
  • Pręd­kość maksy­malna: 45 km/​h
  • Sil­nik: Diesla lub elektryczny
  • Styl­iza­cja: Bardziej sportowy design, zwłaszcza w wer­s­jach GT
  • Spalanie: Około 3,1 l/​100 km w wer­sji spalinowej
  • Wymi­ary: Zbliżone do mod­elu City, bardziej kompaktowy
  • Liczba miejsc: 2
  • Wyposaże­nie: Luk­su­sowe wykończenia wnętrza, opcje mul­ti­me­di­alne, zaawan­sowane sys­temy bezpieczeństwa
4. Aixam Minauto
  • Rodzaj pojazdu: Eko­nom­iczna wer­sja czterokołowca lekkiego
  • Pręd­kość maksy­malna: 45 km/​h
  • Sil­nik: Diesla lub elektryczny
  • Spalanie: Około 3,1 l/​100 km
  • Waga: Około 350 kg
  • Liczba miejsc: 2
  • Wyposaże­nie: Bardziej pod­sta­wowe, min­i­malne wyposaże­nie, co czyni go przys­tęp­nym cenowo

Zalety czterokołow­ców Aixam

  1. Niska emisja CO2 i oszczęd­ność paliwa – Sil­niki Diesla ofer­owane w mod­elach Aixam zuży­wają bardzo mało paliwa (około 3 l/​100 km), co sprawia, że są one wyjątkowo eko­nom­iczne. Mod­ele elek­tryczne ofer­ują zasięg wystar­cza­jący na codzi­enne dojazdy po mieś­cie, bez emisji spalin.

  2. Możli­wość prowadzenia bez prawa jazdy kat. B – W wielu kra­jach, czterokołowce lekkie można prowadzić mając jedynie prawo jazdy kat­e­gorii AM (odpowied­nik prawa jazdy na motorower), co czyni je atrak­cyjnymi dla młod­szych kierowców.

  3. Kom­pak­towe rozmi­ary – Dłu­gość pojazdów rzadko przekracza 3 metry, co pozwala na łatwe parkowanie w zatłoc­zonych miastach.

  4. Bez­pieczeństwo – Pomimo niewiel­kich rozmi­arów, czterokołowce Aixam są pro­jek­towane z myślą o bez­pieczeńst­wie, ofer­u­jąc sys­temy takie jak ABS, pasy bez­pieczeństwa, strefy zgniotu i wzmoc­nioną konstrukcję.

  5. Niskie koszty eksploat­acji – Mała pojem­ność sil­nika i niewielkie rozmi­ary spraw­iają, że koszty związane z pali­wem, ser­wisem i ubez­piecze­niem są znacznie niższe niż w przy­padku trady­cyjnych samochodów.

Wady czterokołow­ców lekkich

  1. Ogranic­zona pręd­kość – Pręd­kość maksy­malna 45 km/​h sprawia, że pojazdy te są przez­nac­zone głównie do jazdy po mieś­cie. Na dro­gach szy­bkiego ruchu lub autostradach nie mogą się poruszać.

  2. Niewielka przestrzeń bagażowa – Ze względu na kom­pak­towe rozmi­ary, przestrzeń na bagaż jest ogranic­zona, co może być prob­le­mem przy więk­szych zaku­pach czy podróżach.

  3. Wyższe ceny – Choć koszty eksploat­acji są niskie, cena zakupu nowych czterokołow­ców lek­kich może być sto­sunkowo wysoka w porów­na­niu do niek­tórych małych samo­chodów używanych.

Czterokołowce lekkie Aixam to pojazdy, które doskonale sprawdzają się w mieś­cie, ofer­u­jąc oszczęd­ność paliwa, niskie koszty utrzy­ma­nia i możli­wość prowadzenia przez młod­sze osoby. Dzięki bogatej ofer­cie mod­eli, od eko­nom­icznych po bardziej luk­su­sowe, Aixam zapew­nia rozwiąza­nia dos­tosowane do różnych potrzeb kierow­ców. Choć mają pewne ograniczenia, takie jak pręd­kość maksy­malna, są one ide­alne dla osób, które potrze­bują wygod­nego, kom­pak­towego środka trans­portu do codzi­en­nych dojazdów.

Dodatkowe źródła:

  1. Ofic­jalna strona Aixam
  2. Infor­ma­cje o czterokołow­cach Aixam na stronie Wikipedia
  3. Strona pro­du­centa mikrosamo­chodów Aixam

Inne pop­u­larne czterokołowce lekkie

Oto kilka innych pop­u­larnych marek i mod­eli czterokołow­ców lek­kich (micro­cars), które są dostępne na rynku:

1. Ligier

  • Ligier JS50 – Jeden z najbardziej znanych mod­eli Ligier, dostępny w wer­s­jach stan­dar­d­owych i sportowych. Ofer­uje kom­pak­towy rozmiar, bogate wyposaże­nie oraz różné opcje personalizacji.
  • Ligier JS60 – Więk­sza i bardziej kom­for­towa wer­sja JS50, z bardziej wytrzy­małą kon­strukcją, ide­alna dla osób poszuku­ją­cych więcej miejsca i wygody.
  • Ligier IXO – Model o bardziej sportowym wyglądzie, ofer­u­jący doskon­ałą zwrot­ność i niskie zuży­cie paliwa.

2. Micro­car (Grupa Ligier)

  • Micro­car M.Go – Pojazd ofer­u­jący więcej miejsca bagażowego niż typowe czterokołowce, z opcją Diesla oraz elek­tryczną. Pop­u­larny wśród osób szuka­ją­cych bardziej prak­ty­cznych rozwiązań.
  • Micro­car Due – Jeden z najm­niejszych i najbardziej kom­pak­towych mod­eli na rynku, ide­alny do porusza­nia się po cias­nych uliczkach miasta.

3. Chatenet

  • Chatenet CH40 – Ele­gancki czterokołowiec, który ofer­uje sportowy wygląd z luk­su­sowymi ele­men­tami wyposaże­nia, takimi jak skórzane siedzenia i zaawan­sowane sys­temy multimedialne.
  • Chatenet CH46 – Więk­sza wer­sja mod­elu CH40, z prze­stron­niejszym wnętrzem, lep­iej przys­tosowana do jazdy poza miastem.

4. Bel­lier

  • Bel­lier B8 – Pojazd ofer­u­jący nowoczesny design i kom­pak­towe wymi­ary, wyposażony w sil­niki Diesla. Cechuje się solid­nym wyko­naniem i pros­totą obsługi.
  • Bel­lier Docker – Czterokołowiec o bardziej użytkowym charak­terze, z więk­szą przestrzenią ładunkową, ide­alny dla małych firm i osób potrze­bu­ją­cych prak­ty­cznego trans­portu miejskiego.

5. Casalini

  • Casalini M20 – Mikrosamochód o nieco więk­szych gabary­tach niż inne mod­ele, zapew­ni­a­jący wyższy kom­fort i bez­pieczeństwo. Model M20 dostępny jest w wer­s­jach pre­mium, z luk­su­sowym wyposaże­niem i nowoczes­nymi technologiami.
  • Casalini M14 – Wer­sja bardziej eko­nom­iczna, ale wciąż ele­gancka, z nowoczes­nym wnętrzem i dobrą wyda­jnoś­cią paliwową.

6. JDM

  • JDM Xheos – Nowoczesny design, sil­niki Diesla o niskim zuży­ciu paliwa i dobra prze­stron­ność wnętrza. Model wyróż­nia się ciekawą styl­iza­cją oraz solid­nym wykonaniem.
  • JDM Aloes – Kom­pak­towy i eko­nom­iczny czterokołowiec, ide­alny na krótkie dys­tanse po mieś­cie, z dobrymi osiągami w seg­men­cie lek­kich pojazdów.

7. Arola

  • Arola 25 – Jeden z klasy­cznych mod­eli lek­kich czterokołow­ców, które były pop­u­larne we Francji w lat­ach 80. Obec­nie pro­dukowane są przez inne marki, ale Arola była jed­nym z pio­nierów mikrosamochodów.

8. Brom­mo­biel (Holen­der­ska marka)

  • Canta – Pop­u­larny w Holandii model zapro­jek­towany z myślą o osobach niepełnosprawnych i starszych. Jest to jeden z nielicznych czterokołow­ców, który może poruszać się po chodnikach.

9. Greyp

  • Greyp G12S – Jest to bardziej elek­tryczny rower o więk­szej mocy, który może być klasy­fikowany jako czterokołowiec lekki, ze względu na swoje osiągi i zas­tosowanie miejskie.

10. Taz­zari

  • Taz­zari Zero – Włoski czterokołowiec lekki o napędzie elek­trycznym. Ofer­uje futu­rysty­czny design i nowoczesne tech­nolo­gie, zasięg do 150 km na jed­nym ład­owa­niu, co czyni go ide­al­nym rozwiązaniem na krótkie, miejskie trasy.

Każda z tych marek ofer­uje różnorodne mod­ele, które różnią się od siebie wyposaże­niem, rozmi­arami oraz napę­dem. Czterokołowce lekkie są pop­u­larne w całej Europie, zwłaszcza w kra­jach takich jak Francja, Włochy czy Holan­dia, gdzie prawo pozwala na prowadze­nie tych pojazdów bez pełno­prawnego prawa jazdy kat­e­gorii B.

Ile kosz­tuje takie autko?

Czterokołowce lekkie, znane również jako mikrosamo­chody, mogą różnić się ceną w zależności od marki, mod­elu, wyposaże­nia oraz tego, czy są nowe, czy uży­wane. Poniżej zna­jdziesz przykład­owe ceny pop­u­larnych mod­eli zarówno nowych, jak i uży­wanych czterokołow­ców lek­kich w Polsce:

Nowe czterokołowce lekkie – ceny

  1. Aixam City

    • Cena nowego: od 65 000 PLN do 85 000 PLN (w zależności od wer­sji i wyposażenia).
    • Przykład: Aixam City Pre­mium (z bogat­szym wyposaże­niem) może kosz­tować ok. 85 000 PLN.
  2. Ligier JS50

    • Cena nowego: od 70 000 PLN do 100 000 PLN (w zależności od wykończenia i dodatków).
    • Przykład: Ligier JS50 Sport Young – około 75 000 PLN.
  3. Micro­car M.Go

    • Cena nowego: od 65 000 PLN do 90 000 PLN.
    • Przykład: Micro­car M.Go Plus – cena zaczyna się od ok. 75 000 PLN.
  4. Chatenet CH40

    • Cena nowego: od 70 000 PLN do 90 000 PLN.
    • Przykład: Chatenet CH40 Sport – cena może się­gać nawet 90 000 PLN.
  5. Bel­lier B8

    • Cena nowego: od 65 000 PLN do 85 000 PLN.
    • Przykład: Bel­lier B8 Ele­gance – około 80 000 PLN.

Uży­wane czterokołowce lekkie – ceny

  1. Aixam City (używany)

    • Cena: od 15 000 PLN do 50 000 PLN (w zależności od rocznika, prze­biegu i stanu technicznego).
    • Przykład: Aixam City z 2015 roku, z prze­biegiem ok. 20 000 km – około 30 000 PLN.
  2. Ligier JS50 (używany)

    • Cena: od 20 000 PLN do 60 000 PLN.
    • Przykład: Ligier JS502016 roku – około 45 000 PLN.
  3. Micro­car M.Go (używany)

    • Cena: od 20 000 PLN do 55 000 PLN.
    • Przykład: Micro­car M.Go z 2017 roku, z niskim prze­biegiem – około 40 000 PLN.
  4. Chatenet CH40 (używany)

    • Cena: od 25 000 PLN do 55 000 PLN.
    • Przykład: Chatenet CH402018 roku – około 50 000 PLN.
  5. Bel­lier Docker (używany)

    • Cena: od 15 000 PLN do 50 000 PLN.
    • Przykład: Bel­lier Docker z 2016 roku – około 30 000 PLN.

Czyn­niki wpły­wa­jące na cenę czterokołowców

  1. Rocznik – Starsze mod­ele są oczy­wiś­cie tańsze, ale mogą wyma­gać więk­szych nakładów na ser­wisowanie i utrzymanie.

  2. Prze­bieg – Niższy prze­bieg oznacza zazwyczaj wyższą cenę, ponieważ czterokołowce lekkie są zapro­jek­towane z myślą o krót­kich dystansach.

  3. Stan tech­niczny i wyposaże­nie – Uży­wane mod­ele z pełnym ser­wisem, dobrym wyposaże­niem i małym prze­biegiem będą droższe. Dodatkowe opcje, takie jak kli­matyza­cja, skórzane wykończenia, sys­temy mul­ti­me­di­alne mogą znacząco pod­nieść cenę.

  4. Rodzaj napędu – Pojazdy elek­tryczne zazwyczaj są droższe w zakupie, ale tańsze w utrzy­ma­niu (brak kosztów paliwa). Mod­ele z sil­nikiem Diesla są zazwyczaj tańsze, ale wyma­gają reg­u­larnego serwisu.

Przykład­owe ceny uży­wanych czterokołow­ców na por­ta­lach aukcyjnych

  • Na pol­s­kich por­ta­lach auk­cyjnych takich jak OLX czy Oto­moto, można znaleźć uży­wane mikrosamo­chody w przedziale 15 000 PLN do 60 000 PLN, zależnie od mod­elu, wieku i stanu technicznego.

    • Aixam City z 2010 roku – około 20 000 PLN.
    • Ligier JS502015 roku – około 40 000 PLN.
    • Micro­car M.Go z 2014 roku – około 30 000 PLN.

Ceny nowych czterokołow­ców lek­kich zaczy­nają się od około 65 000 PLN i mogą się­gać 100 000 PLN, w zależności od mod­elu i dodatkowego wyposaże­nia. Uży­wane pojazdy są dostępne już od około 15 000 PLN, ale ich cena rośnie w zależności od wieku, stanu tech­nicznego i prze­biegu. Warto także pamię­tać, że na rynku pojazdów elek­trycznych (np. Taz­zari Zero) można spotkać wyższe ceny, szczegól­nie jeśli chodzi o nowsze tech­nolo­gie i zasięg.

Jakie warunki muszę spełnić aby zro­bić prawo jazdy na czterokołowiec lekki?

Zobacz szczegóły kursu AM

Ile kosz­tuje kurs?

Zobacz cen­nik

Masz pyta­nia?

Zobacz Często zadawane pytania

Skon­tak­tuj się z nami!

Zapisz się!